Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2018

Evaluation of an Online Education Resource on Radiation Therapy Created for Patients with Postprostatectomy Prostate Cancer and Their Caregivers

Publication date: Available online 21 September 2018

Source: Journal of Medical Imaging and Radiation Sciences

Author(s): Katija Bonin, Merrylee McGuffin, Eli Lechtman, Aaron Cumal, Tamara Harth, Eirena Calabrese, Deb Feldman-Stewart, Julie Burnett, Janet Ellis, Lisa Di Prospero, Ewa Szumacher

Abstract
Introduction

Radiation therapy (RT) after prostatectomy is an important curative treatment option for patients with prostate cancer. It can be delivered immediately after surgery as adjuvant treatment, or after biochemical PSA failure as salvage treatment. There is currently a lack of consensus regarding whether salvage RT in the event of biochemical failure or immediate adjuvant RT is the optimal postprostatectomy RT treatment. Although both types of postprostatectomy RT are generally well tolerated, patients may develop some toxicity that can impact their quality of life and the duration and frequency of treatments can be challenging for patients. It is imperative that patients be provided with evidence-based information so that they are able to make a treatment decision most aligned with their values.

Methods

To help address patients' informational needs, an online education resource was created for patients with prostate cancer considering postoperative RT. Patients and their families were asked to evaluate the effectiveness of this resource using a validated purpose-based information assessment.

Results

Nineteen patients were approached and 14 participated, but only five patients returned their evaluations (35%). Sixty percent found the information to be important with regards to each of the six commonly identified purposes in the purpose-based information assessment: organizing, understanding, decision-making, planning, emotional support, and discussing. Only one participant found the information hard to understand and had difficulty finding specific information.

Discussion

Patients should be encouraged to actively participate in their treatment decision-making process involving postprostatectomy RT. For patients to make well-informed decisions, patients must be provided with clear and accessible information so that they may understand their disease and the treatment options.

Conclusion

An online education resource has been developed that most study respondents found clear and helpful for a variety of identified purposes. Overall, this online education resource has the potential to reach a large number of patients and their caregivers who desire specific information and involvement in future treatment decisions.

Résumé
Introduction et contexte

La radiothérapie (RT) qui suit une prostatectomie est une option de traitement curatif importante pour les patients atteints du cancer de la prostate. Elle peut être administrée immédiatement après l'intervention chirurgicale en tant que traitement adjuvant ou comme traitement de sauvetage après un échec sur le plan biochimique selon le taux d'antigène prostatique spécifique (APS). Il n'y a pas de consensus actuel quant au meilleur traitement de radiothérapie à administrer après une prostatectomie, qu'il s'agisse d'une RT comme traitement de sauvetage en cas d'échec biochimique ou d'une RT immédiate comme traitement adjuvant. Même si les deux sortes de RT sont généralement bien tolérées après une prostatectomie, certains patients pourraient ressentir des effets toxiques pouvant nuire à leur qualité de vie. De plus, la durée et la fréquence des traitements peuvent être problématiques pour les patients. Il est important de fournir à ces derniers des conseils fondés sur des données probantes pour leur permettre de prendre des décisions conformes à leurs valeurs.

Méthodologie

Afin de répondre à leurs besoins d'information, nous avons créé une ressource éducative électronique pour les patients atteints du cancer de la prostate qui envisageaient de recevoir une RT après leur intervention chirurgicale. Nous avons demandé aux patients et à leur famille d'évaluer l'efficacité de cette ressource à l'aide d'une évaluation axée sur l'utilisation de l'information. Résultats: nous avons demandé à 19 patients de participer; 14 l'ont fait, mais il n'y a que cinq personnes qui aient remis leur évaluation (35%). Soixante pour cent des participants ont indiqué qu'ils croyaient que l'information était importante d'après les six utilisations cernées dans l'évaluation: organisation, compréhension, prise de décision, planification, soutien affectif et discussion. Il n'y a qu'un seul participant qui ait indiqué que l'information était difficile à comprendre et qu'il avait eu de la difficulté à repérer des renseignements précis.

Discussion

On devrait encourager les patients à participer activement au processus de prise de décision lorsqu'il est question d'administrer une RT après une prostatectomie. Pour être en mesure de prendre une décision éclairée, les patients doivent avoir accès à des renseignements clairs, et ce, afin de mieux comprendre la maladie dont ils sont atteints et les choix de traitement connexes.

Conclusion

Nous avons créé une ressource éducative électronique que la majorité des répondants trouvait claire et utile pour les utilisations cernées. De façon générale, cette ressource éducative électronique pourrait nous permettre de communiquer avec de nombreux patients et soignants qui aimeraient obtenir des renseignements précis sur les traitements et participer aux futures prises de décision.



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