Παρασκευή 26 Οκτωβρίου 2018

Self-Reported Competence and Impact of Research Training among Medical Radiography Graduates from a Developing Country

Publication date: Available online 25 October 2018

Source: Journal of Medical Imaging and Radiation Sciences

Author(s): Aloysius Gonzaga Mubuuke, Francis Businge

Abstract
Introduction

Research output from radiographers in developing countries is generally low. This could be attributable to a lack of basic research skills. One way of improving this is research training for undergraduate radiography students. The objective of this study was to assess the self-reported competence of graduate radiographers regarding the research skills obtained during their undergraduate training, as well as the impact of this research training to their work.

Methods

A cross-sectional descriptive survey was sent to 70 radiography graduates who had received research training. Data from the radiography graduates were collected electronically using self-administered questionnaires. The questionnaire responses were tallied, counted, and analysis was carried out using MS Excel.

Results

The response rate of the radiographers was 71.4%. 70% of the radiographers were males, and 30% were females. 70% of the radiographers reported being competent in identifying a research problem, and 80% rated themselves as competent in formulating a research question. 44% reported being competent in appraising relevant literature, and 64% were able to formulate appropriate conclusions and recommendations from their research work. 76% of the radiographers were involved in some research activities in their places of work, and 50% of them expressed willingness to continue engaging in research activities.

Conclusions

Most of the graduate radiographers who participated in this study reported being competent in research skills attained, with over 50% willing to continue engaging in research activities.

Résumé
Introduction

Les résultats de recherches par les radiographes dans les pays en développement sont généralement rares, en raison d'un manque de compétences de base en recherche. Une façon d'améliorer cette situation est d'offrir une formation en recherche aux étudiants en radiographie. L'objectif de cette étude était d'évaluer les compétences en recherche que les radiographes diplômés disent avoir acquises pendant leur formation ainsi que l'incidence de cette formation en recherche sur leur travail.

Méthodologie

Il s'agit d'un sondage descriptif intersectionnel des diplômés en radiographie ayant reçu une formation en recherche. Les données ont été recueillies auprès des diplômés au moyen d'un questionnaire électronique autoadministré. Soixante-dix radiographes ont été contactés pour cette étude. Les réponses ont été compilées, comptabilisées et analysées dans un fichier MS Excel.

Résultats

Le taux de réponse des radiographes a été de 71,4%. Parmi les répondants, 70% étaient des hommes et 30% des femmes. Parmi les répondants, 70% se sont dits en mesure d'identifier un problème de recherche alors que 80% disent avoir la compétence nécessaire pour formuler une question de recherche. 44% des répondants disent avoir la compétence d'évaluer la documentation scientifique pertinente tandis que 64% étaient en mesure de formuler des conclusions et des recommandations appropriées à partir de leurs travaux de recherche. 76% des radiographes étaient toujours engagés dans certains travaux de recherche dans leur milieu de travail tandis que 50% d'entre eux se disent disposés à continuer de s'engager dans des activités de recherche.

Conclusions

La majorité des radiographes diplômés qui ont participé à cette étude disent posséder des compétences de recherche et plus de 50% d'entre eux sont disposés à continuer de s'engager dans des activités de recherche.



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